Friday, July 9, 2010

Wondermaid?

Tadi aku sempat ber-ym dgn seorang kawan yg berstatuskan susah hati. Katanye...maidnye dah takmo keje dan minta dihantar pulang atas pelbagai alasan *antaranya soal gaji kecik dan perbandingan keje dgn bos cina*

Suatu masa dulu...aku penah alami masalah yang sama. Pencarian maid bukan mudah..ia melibatkan kepercayaan yg tinggi.

Maid especially from indonesia datang dari berbilang kaum & budaya. So far, aku dah pernah amik maid drp boyan, jawa dan paling baru..madura.

Mengenali dorg umpama buat kajian sejarah *teringat plak dulu masa buat kajian sejarah tempatan*. Background yang berbeza..cara pendekatan pon berbeza...

Contohnye maid aku drp madura ni...orgnye agak kasar, mudah menjawab, sensitif tapi rajin bekerja. Seorang kawan menasihatkan aku agar berhati2 soal janji dgn org madura...kalo tak ditunaikan mereka mudah memberontak.

Aku pon dah berapa kali terasa hati dgn maid aku...tapi aku sabar kan aje~

Bila dah tak tahan...akhirnya aku bercakap juga...dan mulalah maid aku mintak resign..

Kalo ikutkan perasaan..aku takmo dah mengekang marah, menyimpan perasaan biarpun diugut berhenti..

Tapi.................

Aku teringatkan betapa sayangnya dia pada anak aku (anak aku pon same), rajinnya dia bekerja..
Aku pon taklah sempurna sebagai majikan...dia pon sama sebagai pekerja
Aku teringatkan yang dia juga manusia...

Jadi aku mula slow talk dgn dia...mintak dia paham perasaan aku...aku mengalah...
Aku tau tak semua akan setuju dgn cara aku...takut nanti dipijak kepala, sentiasa mengalah pada maid.

Apakan daya...maid sekarang bukan senang dicari. Walau duit berhabis banyak mana pon, kalo maid tu lari...tak kemana jugak kita akhirnya. Kita jugak yg buntu, terduduk fikirkan soal penjagaan anak. Zaman skang, orang kita pon tak hingin nak jadi maid macam cite2 lame dulu..

Dialog movie melayu dulu - "mak incik nak makan apa?"...hehe, skang mane nak dapat org kampung keje jadi maid. Org kampung skang lagi senang buat kerepek...silap2 lagi masyuk pendapatan dorg drp kita yg kat bandar ni..

Jadi kesimpulannya....ape eh?aiseh...aku dok tahan nak gi toilet sampai terlupa jadinya ayat seterusnye...

Hehe....ape eh?

Oh ye...bile tah aku nak dapat wondermaid.


Wondermaid,wondermaid...kamu tak besar tapi kamu kuat...heyyyy~wondermaid! *ape jadah aku merepek ni*


No comments:

Post a Comment