Tuesday, September 8, 2009

Bahagia sang isteri


Semalam aku berjaya masak nasi lemak buat papa. Cubaan pertama yang cukup membuatkan aku puas ati dengan outcomenye. Tengok papa makan bersungguh...tambah nasi...ditambah dengan komen yang positif....hmm~ priceless!

Papa...kalau bab makan memang dia tolak kayu dengan batu tapi sambil makan mesti dia ade mengomel sket...kalau dia tak suka memang jangan harap dia nak tambah...cepat aje dia kata dah kenyang.

Semenjak bulan puasa ni kadang2 geli hati aku tgk papa...kalau tanya nak makan ape mesti dia bagi satu list menu yang kadang2 aku sendiri rasa tak mampu nak tunaikan. Macam semalam...aku tanya nak makan ape...dia kata nak makan rojak lah, sotong goreng lah, rendang ayam lah...hmmm~menggaruk kepala jugak aku memikirkan mana satu yang patut aku masak..Tapi bila aku tanya samada dia nak nasi lemak ...ohhh~lajunya mengangguk....tapi menu utk nasi lemak pula tak putus2 idea dia bagi....pening lagii~

So semalam aku decide nak buat nasi lemak, sambal sotong, sambal ikan bilis, ayam goreng berempah dengan kankung belacan. Nasi lemak so far aku hanya belajar sekali je...hehe~walaupun mak aku dulu jual nasi lemak tapi aku langsung tak minat nak belajar. Cukup sekali aku minta mak aku ajarkan...tu pon lepas aku kawin...theeehe~ Jadi untuk mengurangkan risiko salah masak aku call mak aku utk confirmation...baru aku proceed masak..ok, menjadi cuma santannye aku kena kurangkan sikit...

Ayam goreng berempah...aku tengok buku! Tak sia2 aku beli buku RM5.50 lepas diskaun RM4.70 tu....macam2 resipi ada! Tapi macam biasa laa....kalau nama pon buku resipi...adakalanya bahan yang ditunjuk dalam gambar tak sama dengan bahan yang ditulis...so kat sini kena pandai2 la adjust..agak2...paling penting tastebud tu kena ada! Masak tak kira apa pun aku akan selalu rasa...biar rasa banyak2 kali jangan orang lain yang rasa tak kena. Tapi bulan puasa ni...hehe~takleh la nak rasa berlebihan...karang lain pulak jadinya.

Jadi...aku sungguh gembira dan bahagia...sekurang2 nya aku dapat masakkan masakan yang mengikut citarasa suami aku...ikut citarasa orang lain aku tak pasti laa....haha!Walaupun dulu aku tak tau dan malas nak ambik tau...tapi sekarang macam2 resipi aku dah cuba belajar...dan alhamdulillah kebanyakannya menjadi.

Betullah orang kata air tangan isteri tu penambat hati suami...sekarang baru aku paham!





No comments:

Post a Comment